Досліди для дітей в домашніх умовах

В кожній дитині закладено прагнення пізнавати навколишній світ. Відмінний інструмент для цього – досліди. Вони будуть цікаві як дошкільнятам, так і дітям молодшого шкільного віку.

Правила безпеки під час проведення домашніх дослідів

1. Застеляти робочу поверхню папером або поліетиленом.

2. У ході досвіду не нахилятися близько, щоб уникнути пошкодження очей та шкіри.

3. При необхідності використовувати рукавички.

Опыты для детей

Фото: depositphotos.com

20 цікавих дослідів для дітей

Досвід №1. Танці родзинок і кукурудзи

Знадобиться: Ізюм, зерна кукурудзи, газована вода, пластикова пляшка.

Хід досвіду: У пляшку наливається газована вода. Спочатку опускається родзинки, потім зерна кукурудзи.

Результат: Ізюм рухається вгору і вниз разом з бульбашками газованої води. Але досягнувши поверхні, бульбашки лопаються і зерна падають на дно.

Поговоримо? Можна поговорити про те, що таке бульбашки і чому вони йде вгору. Звернути увагу, що бульбашки маленькі за розміром, а можуть повести за собою родзинки і кукурудзу, яка в кілька разів більше.

Досвід №2. М\’яке скло

Знадобиться: скляний стрижень, газова пальник

Хід досвіду: стрижень нагрівається посередині. Потім розривається на дві половинки. Половинка стрижня нагрівається пальником в двох місцях, акуратно згинається у формі трикутника. Друга половинка теж нагрівається, згинається одна третина, потім на неї одягається вже готовий трикутник і половинка згинається вже повністю.

Результат: скляний стрижень перетворився в два трикутника, зчеплені один з одним.

Поговоримо? У результаті теплового впливу тверде скло стає пластичним, в\’язким. І з нього можна виготовляти різні фігури. Що змушує скло стає м\’яким? Чому після остигання скло більше не гнеться?

Досвід №3. Вода піднімається по серветці

Знадобиться: пластиковий стакан, серветка, вода, фломастери

Хід досвіду: склянка заповнюється водою на 1/3 частину. Серветка складається кілька разів по вертикалі так, щоб вийшов вузький прямокутник. Потім від нього відрізають шматочок приблизно 5 см шириною. Цей шматочок необхідно розгорнути, щоб вийшов довгий відрізок. Потім відступити від нижнього краю приблизно 5-7 см і почати ставити великі точки кожним кольором фломастера. Повинна утворитися лінія з кольорових точок.

Потім серветку поміщають у склянку з водою так, щоб нижній кінець з кольоровою лінією був приблизно на 1,5 см у воді.

Результат: вода по серветці швидко піднімається вгору, зафарбовуючи весь довгий шматок серветки кольоровими смужками.

Поговоримо? Чому вода не безбарвна? Як вона піднімається вгору? Волокна целюлози, з якої складається паперова серветка, пористі, і вода використовує їх як шлях наверх.

Сподобався досвід? Тоді вам сподобається і наш спецматеріал Досліди з водою для дітей різних віків.

Досвід №4. Веселка з води

Знадобиться: ємність, наповнена водою (ванна, тазик), ліхтарик, дзеркало, аркуш білого паперу.

Хід досвіду: на дно ємності кладеться дзеркало. Світло ліхтарика спрямовується на дзеркало. Світло від нього необхідно зловити на папір.

Результат: на папері буде видна веселка.

Поговоримо? Світло є джерелом кольору. Немає фарб, фломастерів, щоб розфарбувати воду, лист або ліхтарик, але раптом з\’являється веселка. Це спектр кольорів. Які ти знаєш кольору?

Досвід №5. Солодкий і кольоровий

Знадобиться: цукор, різнокольорові харчові фарби, 5 склянок, столова ложка.

Хід досвіду: в кожну склянку додається різна кількість ложок цукру. У перший стакан одна ложка, у другий – дві і так далі. П\’ятий склянку залишається порожнім. У склянки, виставлені по порядку, наливається по 3 столових ложки води і перемішується. Потім в кожну склянку додається кілька крапель однієї фарби і перемішується. У перший червону, у другій – жовту, в третій – зелену, а четвертий – синю. В чистий стакан з прозорою водою починаємо додавати вміст склянок, починаючи з червоного, потім жовтий і по порядку. Додавати слід дуже акуратно.

Результат: у склянці утворюється 4 різнокольорових шару.

Поговоримо? Більша кількість цукру підвищує щільність води. Отже, цей шар буде в склянці найнижчим. Найменше цукру в червоної рідини, тому вона виявиться нагорі.

Досвід №6. Фігурки з желатину

Знадобиться: склянка, промокашка, 10 г желатину, вода, формочки тварин, поліетиленовий пакет.

Хід досвіду: в 1/4 склянки води висипати желатин і дати набрякнути. Нагріти його на водяній бані і розчинити (приблизно 50 градусів). Вилити отриманий розчин на пакет рівним тонким шаром і висушити. Потім вирізати фігурки тварин. Покласти на промокашку або серветку і подихати на фігурки.

Результат: Фігурки почнуть згинатися.

Поговоримо? Дихання зволожує желатин з одного боку, і з-за цього він починає збільшуватися в об\’ємі і гнутися. Як варіант: взяти 4-5 грамів желатину, дати набрякнути і потім розчинити, потім вилити на скло і прибрати в морозильну камеру або винести на балкон взимку. Через кілька днів дістаньте скло, зніміть оттаявший желатин. На ньому буде чіткий малюнок кристалів льоду.

Досвід №7. Яйце з зачіскою

Знадобиться: шкаралупа яйця з конусною частиною, вата, фломастери, вода, насіння люцерни, порожня котушка від туалетного паперу.

Хід досвіду: шкаралупа встановлюється в котушку таким чином, щоб конусна частина розташовувалася вниз. Всередину кладеться вата, на яку насипаються насіння люцерни і рясно поливаються водою. Можна намалювати на шкаралупі очі, ніс і рот і поставити на сонячну сторону.

Результат: через 3 дні у чоловічка з\’являться «волоски».

Поговоримо? Для сходів трави не обов\’язкова грунт. Іноді достатньо навіть води, щоб з\’явилися паростки.

Досвід №8. Малює сонце

Знадобиться: плоскі дрібні предмети (можна вирізати фігурки з поролону), аркуш чорного паперу.

Хід досвіду: на місці, де яскраво світить сонце, покласти чорний папір. Трафарети, фігурки, дитячі формочки розкладіть на аркушах нещільно.

Результат: Коли сонце буде сідати, можна зняти предмети і побачити відбитки сонечка.

Поговоримо? Під впливом сонячних променів чорний колір блякне. Чому на місцях фігурок залишилася папір темної?

Досвід №10. Колір в молоці

Знадобиться: молоко, харчові барвники, ватяна паличка, засіб для миття посуду.

Хід досвіду: в молоко насипається трохи харчового барвника. Після короткого очікування молоко починає рухатися. Виходять візерунки, смужки, закручені лінії. Можна додати інший колір, подути на молоко. Потім ватяна паличка мачає в засіб для миття посуду і опускається в центр тарілки. Барвники починають інтенсивніше рухатися, перемішуються, утворюючи кола.

Результат: в тарілці утворюються різні візерунки, спіралі, кола, плями.

Поговоримо? Молоко складається з молекул жиру. При появі кошти молекули розриваються, що призводить до їх швидкого руху. Тому і перемішуються барвники.

Досвід №10. Хвилі в пляшці

Знадобиться: соняшникова олія, вода, пляшка, харчовий барвник.

Хід досвіду: у пляшку наливається вода (трохи більше половини) і змішується з барвником. Потім додається ? склянки рослинного масла. Пляшка ретельно закручується і кладуть на бік, щоб масло піднялося на поверхню. Починаємо розгойдувати пляшку вперед і назад, утворюючи тим самим хвилі.

Результат: на маслянистої поверхні утворюються хвилі, як на морі.

Поговоримо? Щільність масла менше, ніж щільність води. Тому воно знаходиться на поверхні. Хвилі – це верхній шар води, що рухається через напрямку вітру. Нижні шари води залишаються нерухомими.

Досвід №11. Кольорові краплі

Знадобиться: ємність з водою, ємності для змішування, клей БФ, зубочистки, акрилові фарби.

Хід досвіду: клей БФ видавлюється в ємності. В кожну ємність додається певний барвник. А потім по черзі поміщаються у воду.

Результат: Кольорові краплі притягуються один до одного, утворюючи багатобарвні острівці.

Поговоримо? Рідини, що мають однакову щільність, притягуються, а з різною щільністю відштовхуються.

Досвід №12. Малюємо магнітом

Знадобиться: магніти різних форм, залізні ошурки, аркуш паперу, паперовий стаканчик.

Хід досвіду: тирса помістити в стаканчик. Магніти покласти на стіл і накрити кожен аркушем паперу. На папір насипається тонкий шар тирси.

Результат: навколо магнітів утворюються лінії і візерунки.

Поговоримо? У кожного магніту існує магнітне поле. Це простір, в якому металеві предмети рухаються так, як диктує тяжіння магніту. Біля круглого магніту утворюється коло, так як його полі тяжіння скрізь однаково. А чому у прямокутного магніту інший малюнок з тирси?

Досвід №13. Лава-лампа

Знадобиться: Два фужера, дві таблетки шипучого аспірину, соняшникова олія, два виду соку.

Хід досвіду: стакани заповнюються соком приблизно на 2/3. Потім додаємо олію так, щоб до краю склянки залишилося три сантиметри. У кожну склянку кидається таблетка аспірину.

Результат: вміст склянок почне шипіти, вирувати, підніметься піна.

Поговоримо? Яку реакцію викликає аспірин? Чому? Змішуються чи шари соку і масла? Чому?

Досвід №14. Коробка катається

Знадобиться: коробка з-під взуття, лінійка, 10 круглих фломастерів, ножиці, лінійка, повітряна куля.

Хід досвіду: менше стороні коробки вирізається квадратний отвір. Куля кладе в коробку так, щоб його отвір можна було трохи витягнути з квадрата. Потрібно надути кульку і затиснути отвір пальцями. Потім покласти під коробку всі фломастери і відпустити куля.

Результат: Поки куля буде здуватися, коробка буде їхати. Коли все повітря вийде, коробка проїде ще трохи і зупиниться.

Поговоримо? Предмети змінюють стан спокою або, як у нашому випадку, рівномірного руху по прямій лінії, якщо на них починає діяти сила. А прагнення до збереження колишнього стану, до впливу сили – це інерція. Яку роль виконує кулька? Яка сила заважає коробці рухатися далі? (сила тертя)

Досвід №15. Криве дзеркало

Знадобиться: дзеркало, олівець, чотири книги, папір.

Хід досвіду: книги складаються в стопку, і до них тулиться дзеркало. Під його край кладуть папір. Ліва рука кладеться перед аркушем паперу. Підборіддя кладеться на руку, щоб можна було дивитися тільки в дзеркало, але не на аркуш. Дивлячись у дзеркало, напишіть на папері своє ім\’я. А тепер подивіться на папір.

Результат: майже всі літери перевернуті, крім симетричних.

Поговоримо? Дзеркало змінює зображення. Тому кажуть «в дзеркальному відображенні». Так можна придумати свій, незвичайний шифр.

Досвід №16. Живе дзеркало

Знадобиться: прямий прозорий стакан, невелике дзеркало, скотч

Хід досвіду: склянка кріпиться до дзеркала скотчем. В неї наливається вода до країв. Потрібно наблизити обличчя до склянці.

Результат: зображення зменшується. Нахиливши голову праворуч, у дзеркалі можна побачити, як вона нахиляється вліво.

Поговоримо? Вода переломлює зображення, а дзеркало трохи спотворює.

Досвід №17. Відбиток полум\’я

Знадобиться: жерстяна банка, свічка, аркуш паперу.

Хід досвіду: банку необхідно щільно обмотати шматком паперу і тримати в полум\’ї свічки кілька секунд.

Результат: прибравши аркуш паперу, можна побачити на ньому відбиток у вигляді полум\’я свічки.

Поговоримо? Папір щільно притиснута до банку і не має доступу кисню, значить, не горить.

Досвід №18. Сріблясте яйце

Знадобиться: дріт, ємність з водою, сірники, свічка, варене яйце.

Хід досвіду: з дроту створюється підставка. Варене яйце очищається, насаджується на дріт, під нього ставиться свічка. Яйце рівномірно перевертається до тих пір, поки не закоптиться. Потім воно знімається з дроту і опускається у воду.

Результат: Через деякий час верхній шар очищається, і яйце стає сріблястим.

Поговоримо? Що змінило колір яйця? Яким воно стало? Давай разрежем його і подивимося, яке воно всередині.

Досвід №19. Рятівна ложка

Знадобиться: Чайна ложка, скляний кухоль з ручкою, мотузка.

Хід досвіду: один кінець мотузки прив\’язується до ложці, другий кінець – до ручки гуртки. Мотузка перекидається через вказівний палець так, щоб з одного боку була ложка, з іншого гуртка, і відпускається.

Результат: Стакан не впаде, ложка, піднявшись нагору, залишиться біля пальця.

Поговоримо? Інерція чайної ложки рятує кухоль від падіння.

Досвід №20. Фарбовані квіти

Знадобиться: квіти з білими пелюстками, ємності для води, ножик, вода, харчові барвники.

Хід досвіду: ємності потрібно наповнити водою і в кожну додати певний барвник. Один квітка потрібно відкласти в сторону, а іншим підрізати стебла гострим ножем. Зробити це потрібно в теплій воді, навскіс під кутом 45 градусів, на 2 см. При переміщенні квітів в ємності з барвниками, потрібно затиснути зріз пальцем, щоб не утворювалися повітряні пробки. Поставивши квіти в ємності з барвниками, потрібно взяти відкладений квітів. Розріжте його стебло уздовж на дві частини до центру. Одну частину стебла помістіть в ємність червоного кольору, а другу – в ємність синього або зеленого.

Результат: вода підніметься по стеблах і пофарбує пелюстки в різні кольори. Станеться це приблизно через добу.

Поговоримо? Обстежте кожну частину квітки, щоб побачити, як піднімалася вода. Зафарбовані чи стебло і листя? Як довго збережеться колір?

Бажаємо захоплюючого проведення часу і нових пізнань під час проведення дослідів для дітей!

Досліди зібрала Тамара Герасимович